Úkolníček pro předškoláčky:

Průběžně sem budeme vkládat aktivity pro naše milá Koťátka, aby se procvičovala a nenudila. Zdraví Vás p.učitelka Zuzka 

https://www.maminkam.cz/pracovni-listy-pocitani-do-5

Opět něco na procvičení našich předškoláků: https://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti      

Protože se nám blíží Velikonoce,posílám malou inspiraci.Něco co si můžete doma vyrobit s rodiči. https://www.audina.cz/2013/03/kohoutek-z-papiru-ktery-nese-kraslici/

Zajímavosti pro rodiče - GRAFOMOTORIKA

Grafomotorika- patří do ní jemná a hrubá motorika

 Jemná motorika- což je motorika ruky a prstů, velmi úzce souvisí i s motorikou mluvidel. Koordinace ruka-oko je nutná pro všechny manuální činnosti a především nezbytným předpokladem pro zvládnutí čtení a psaní. Nedostatky v oblasti jemné motoriky se projevují například obtížemi při snaze uchopit předměty, při malování, kdy dítě má problém se správným držením tužky a vyvíjí velký tlak na psací potřebu nebo při oblékání se zapínáním či šněrováním. Neuvolněná ruka (tzv. tvrdá ruka) způsobuje dítěti mnoho nepříjemností v každodenním životě. Děti si připadají nešikovné a často se vyhýbají činnostem, které by měly procvičovat. Jemnou motoriku se děti učí od narození, proto věnujte pozornost vývoji pohybu ruky a prstů už v rané fázi, abychom předcházeli nesprávným návykům.

Připravila jsem pro Vás seznam činností, které rozvíjí jemnou motoriku. Dítě je potřeba, hlavně v předškolním věku, dostatečně motivovat k činnostem podporujícím rozvoj jemné motoriky. Můžete dítěti nabídnout některé z následujících činností. Jistě ho velmi potěší, když bude moci s Vámi vařit a připravovat večeři pro celou rodinu. Dítě se bude cítit důležité, když mu svěříte takovou činnost a zároveň se bude rozvíjet jeho jemná motorika. Přeji Vám hodně zábavy při hraní a práci s dětmi.

Rukodělné činnosti
Navlékání korálků, knoflíků, těstovin, plodů
Přišívání knoflíků, prošívání látky
Modelování pomocí plastelíny, hlíny, těsta - hmota se mačká, uždibuje, slepuje, válí
Malování prstovými barvami, temperovými a vodovými barvami
Obtiskování razítek, vlastní výroba tiskátek
Mačkání papíru
Stříhání
Vytrhávání z papíru
Lepení
Skládání z papíru

Úkony spojené se sebeobsluhou
Zapínání knoflíků, zipů, přezky, navlékání ponožek, oblékání
Oblékání panenek

Stavebnice, společenské hry
Práce s různorodými stavebnicemi - je vhodné se vzrůstající koordinací pohybů vyhledávat stavebnice s menšími dílky
Skládání kostek
Skládání mozaiek
Společenské hry

Pomoc při každodenních činnostech
Hnětení těsta, vykrajování, míchání, krájení zeleniny, přesypávání, mletí koření
Věšení prádla
Zamykání, odemykání
Listování v knize po jednotlivých listech
Motání klubíček vlny
Šroubování - uzávěry lahví
Práce s nářadím

Hrubá motorika- zahrnuje pohyblivost celého těla. Musíme sledovat i koordinaci jednotlivých pohybů. Zdokonalování hrubé motoriky provádíme při chůzi, běhu, poskocích, při hrách s míčem.

Činnosti pro rozvoj hrubé motoriky: házení s míčem,skákání přes švihadlo,kopání do míče,házení míče jednou rukou,oběma rukama,skok po jedné noze apod.

Správný úchop tužky při psaní:

Téměř každým úchopem se nechá psát a děti jsou schopné vytvořit si skutečně neuvěřitelné a obtížně popsatelné úchopy. Jeden jediný úchop je však pro lidskou ruku ten nejpřirozenější a nejefektivnější z hlediska pohybů dlaně a prstů, jedná se o úchop špetkový. Všechny ostatní úchopy znesnadňují psaní. 

Správná výška držení psacího náčiní

Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi 3 cm. Pokud dítě drží tužku níže, tak je omezen pohyb prstů. Prsty se nemůžou pohybovat a vzniká v nich napětí. Při vysokém úchopu je tužka špatně ovladatelná.

Problém s výškou úchopu může vyřešit jednoduchá pomůcka - navléknout slabou gumičku do správné výšky na tužku.

Grafomotorická cvičení: